Subiektywność odnosi się do indywidualnej perspektywy, doświadczeń, opinii oraz interpretacji, które są kształtowane przez osobiste cechy, przekonania, emocje i doświadczenia danej osoby. Jest to indywidualny, wyjątkowy sposób postrzegania świata, który może różnić się między ludźmi, nawet w bardzo podobnych sytuacjach.
Główne cechy subiektywności obejmują:
Osobistą perspektywy: Każda osoba ma swoją własną perspektywę i sposób interpretacji świata. To, co jest istotne lub znaczące dla jednej osoby, może być zupełnie inne dla innej.
Przekonania i wartości: Subiektywność jest często kształtowana przez przekonania, wartości i systemy przekonań danej osoby. To, co jest uważane za słuszne, ważne lub prawdziwe, może być różne dla różnych jednostek.
Emocje: Emocje mogą wpływać na subiektywność, kształtując sposób, w jaki jednostka interpretuje i reaguje na sytuacje. Na przykład, osoba optymistyczna może interpretować sytuację inaczej niż osoba pesymistyczna.
Doświadczenia życiowe: Indywidualne doświadczenia życiowe, takie jak traumatyczne wydarzenia, sukcesy, porażki czy też edukacja, mogą wpływać na subiektywność poprzez kształtowanie poglądów i postaw.
Brak obiektywności: Subiektywność jest przeciwieństwem obiektywności, która odnosi się do niezależnego, neutralnego i powszechnego spojrzenia na rzeczywistość. W przeciwieństwie do obiektywności subiektywność jest związana z indywidualnymi, personalnymi punktami widzenia.
Subiektywność jest nieodłącznym elementem ludzkiego doświadczenia i odgrywa istotną rolę we wszystkich dziedzinach życia, w tym w psychologii, filozofii, sztuce, literaturze czy też w komunikacji międzyludzkiej. Uznając istnienie subiektywności, możemy lepiej zrozumieć różnice między ludźmi i docenić różnorodność perspektyw w społeczeństwie.
Wziąwszy pod uwagę znaczenie i rozumienie tych trzech kluczowych dla naszej metody słów (PDS – Psychologia Doświadczeń Subiektywnych) stworzyliśmy model socjoterapeutyczny, którego celem jest zindywidualizowanie podejścia do drugiego człowieka, poznanie jego osobistej historii w świetle unikalnych, wyjątkowych doświadczeń oraz zaproszenie go do zmiany, która przeczuwa i która wynika z niedostosowania jego subiektywnych potrzeb i przeżyć do zobiektywizowanych norm społecznych i kulturowych.
Nie tworzymy ram, w które należy metodologicznie „wpasować” człowieka, lecz metodę, która pozwala jednostce zbudować most pomiędzy osobistą wyjątkowością a oczekiwaniami społecznych tak, aby nie musiał rezygnować z własnej ekspresji osobowości, ale twórczo ja rozwijać.
Z jakiego powodu socjoterapia, a nie psychoterapia?
Socjoterapia naszym zdaniem to forma terapii, edukacji i proces rozwoju osobistego, która koncentruje się na uwarunkowaniach społecznych jednostki, jej interakcjach społecznych, relacjach międzyludzkich oraz dynamice grupowej i kulturowej pola relacji, w którym żyje i pracuje jednostka.
Głównym zadaniem socjoterapii jest proces wsparcia zmiany u uczestników. Pomoc jednostkom w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi, społecznymi lub behawioralnymi poprzez interakcję z własną nieświadomością, wypartymi potrzebami oraz członkami grupy odniesienia wraz z ich nieświadomością zbiorową, czyli kulturowym obszarem norm, ocen, wymogów i społecznej presji.
Podstawowe cechy socjoterapii obejmują:
Grupowa dynamika: Socjoterapia bierze pod uwagę interakcje między jednostką a jej grupą odniesienia, która kształtuje zestaw norm, oczekiwań, zasad, wartości i społecznej presji. Poprzez obserwację i świadome doświadczanie relacji z innymi, uczestnicy mają możliwość zrozumienia swoich wzorców zachowań, reakcji emocjonalnych oraz sposobów komunikacji.
Wsparcie społeczne: Grupa edukacyjna w czasie szkolenia w zakresie socjoterapii może stanowić wsparcie społeczne dla uczestników, umożliwiając im dzielenie się swoimi doświadczeniami, otrzymywanie wsparcia od innych osób przeżywających podobne trudności oraz zdobywanie perspektyw i wskazówek od innych członków grupy.
Praca nad umiejętnościami społecznymi: Socjoterapia często skupia się na rozwijaniu umiejętności społecznych i interpersonalnych uczestników, takich jak komunikacja, asertywność, empatia czy rozwiązywanie konfliktów. Poprzez ćwiczenia, role-playing i inne interaktywne techniki, uczestnicy mogą doskonalić te umiejętności w bezpiecznym środowisku grupowym.
Zrozumienie własnej roli w grupie: Socjoterapia umożliwia uczestnikom zrozumienie swojej roli w grupach odniesienie (rodzina, zespół pracowniczy, koleżeństwo, sąsiedzi, społeczność lokalna, naród) oraz wpływu, jaki mają na innych członków i jaki grupa ma na ich postawy, potrzeby i obszary wyparcia. Proces ten prowadzi do większej samoświadomości, zrozumienia własnych potrzeb i ograniczeń oraz bardziej odpowiedzialnych zachowań w relacjach z innymi.
Promowanie zmiany: Poprzez eksplorację relacji międzyludzkich, eksperymentowanie z nowymi zachowaniami oraz wykorzystywanie modeli zmiany (ćwiczeń technik), uczestnicy socjoterapii mają szansę na wprowadzenie pozytywnych zmian w swoim życiu, relacjach i funkcjonowaniu społecznym.
Socjoterapia może być skutecznym narzędziem w leczeniu różnych problemów psychicznych, emocjonalnych i społecznych, takich jak depresja, lęki, zaburzenia osobowości, problemy związane z relacjami międzyludzkimi, czy też trudności w radzeniu sobie ze stresem. Może być również procesem wspierającym rozwój samoświadomości jednostki.
W odróżnieniu od różnych nurtów psychologicznych i psychoterapeutycznych w procesie socjoterapii PDS kładziemy nacisk na kontekst kognitywny – mulit dyscyplinarny, w którym ważne jest uwikłanie społeczno-kulturowe jednostki, jej biologiczne i psychologiczne mechanizmy adaptacyjne oraz potrzeby, a także osobista ścieżka rozwoju – opowiadana przez nią historia własnego życia, której narracja (treść i fabuła) determinuje ludzkie wybory i jakość życia. Wierzymy, że aby zmienić jakość ludzkiego życia, potrzebna jest zmiana narracji, czyli opowieści o życiu, którą opowiada sobie, każdego dnia, jednostka ludzka.