Superwizja może m.in. dotyczyć:
Coachingu – a więc pracy nad rozwojem jakiejś kompetencji
Mentoringu – praktycznym utrwalaniem tej kompeytencji
Tutoringu – czyli doradztwa i wszechstronnego wspierania procesu edukacji jednostki lub grupy.
Procesu zmiany – tj. ciągu przemyślanych wydarzeń, którymi świadomie zarządza specjalista, w wyniku których klient osiąga zamierzone cele szybciej i skuteczniej, niżby to uczynił samodzielnie (lub w wyniku przypadkowych lub nawykowych działań).
Superwizję prowadzi doświadczony coach, mentor, tutor, menedżer lub trener przeszkolony w zakresie prowadzenia profesjonalnych sesji superwizyjnych.
Wszystkie superwizje w Bennewicz Instytut Kognitywistyki prowadzone są przez Macieja Bennewicza.
Narzędzia
Superwizor stosuje narzędzia, metody i techniki, które są charakterystyczne dla jego stylu pracy, na przykład podejście behawioralno-poznawcze, Gestalt, process work lub inne.
Jeśli przedmiotem superwizji jest osobista sfera psychologiczna specjalisty, superwizor Instytutu Kognitywistyki posiada merytoryczne przygotowanie i uprawnienia w tym zakresie, na przykład studia psychologiczne, szkolenie psychoterapeutyczne itd.
Merytoryczny obszar superwizji
Merytoryczny obszar superwizji dotyczy wykorzystania i stosowania narzędzi, technik i procedur, zgodnie z zasadą ekologiczności i użyteczności, dla dobra klienta, którego proces coachingowy (lub inny) specjalista omawia ze swoim superwizorem.
Ekologia
Ekologię zmiany rozumiemy, jako potwierdzenie (przez obserwowalne wskaźniki), że cele realizowane przez klienta służą zwiększaniu jego ogólnego, lub szczególnego dobrostanu. Osiągnięty dobrostan nie będzie w konflikcie z innymi ważnymi celami, lub osobami w otoczeniu klienta, tym samym będą one użyteczne dla jego rozwoju.
W obszarze ekologii proces superwizyjny koncentruje się na poziomie: środowiska, zachowania i umiejętności specjalisty. Procesowy obszar superwizji dotyczy świadomych i nieświadomych mechanizmów towarzyszących zmianie oraz przez niego zaktywizowanych – zarówno po stronie klienta jak i superwizowanego specjalisty.
Zadaniem superwizji, a poprzez to coachingu (lub innej dyscypliny), jest zarządzanie zmianą, która w sposób bezpieczny, aprobowany przez klienta i ekologiczny dla jego osoby oraz dla jego otoczenia, wprowadzana jest za jego zgodą.
Chodzi o szybkie, skuteczne i użyteczne zmiany, które klient oceni, jako zmiany zwiększające jego dobrostan, zasoby lub umiejętności, w przewidywalnym czasie, czyli będące bezpośrednim skutkiem oddziaływań superwizowanego specjalisty i jego metody
W obszarze użyteczności i skuteczności proces superwizji koncentruje się na poziomie umiejętności superwizowanego specjalisty.
Psychologia superwizji
Psychologiczny obszar superwizji dotyczy postaw, emocji, a także mechanizmów obronnych osobowości superwizowanego specjalisty uaktywnianych w czasie, lub w związku z prowadzonymi sesjami.
Przedmiotem superwizji może być również przeniesienie lub przeciwprzeniesienie, czyli nieświadome rzutowanie emocji, potrzeb i wzorców zachowań klienta na specjalistę oraz specjalisty na klienta.
W tym obszarze proces superwizyjny opiera się w znacznej mierze na pracy z przekonaniami, wartościami i tożsamością specjalisty, lub może sięgać nawet do obszaru zawodowej misji i wizji.