W każdej sytuacji, w toku życiowych okoliczności oraz podczas podejmowania rozlicznych ról – czy będzie to zabawa z dzieckiem, czy praca zarobkowa, gotowanie obiadu, czy tankowanie paliwa, człowiek działa w złożonym środowisku, kieruje się wieloma motywacjami i jest uwarunkowany wielorakimi czynnikami.
Kognitywistyka bada je wszystkie i każdą z osobna. Uwzględnia również efekt synergii, czyli złożone uwarunkowania ludzkich decyzji. Nasze decyzje to właśnie synergiczny wynik, codzienny wybór np. drogi do pracy, rodzaju posiłku, wybór filmu na wieczorny seans i tematu rozmowy.
Niektóre z tych wyborów są z pozoru bez znaczenia, umykają na planie życia. Jednakże wybór szkoły, decyzja o wyborze zawodu, podjęcie pracy w tej, a nie innej instytucji, kierunek rozwoju zawodowego a także decyzje o sposobie leczenia, miejscu zamieszkania i setki innych, dotyczą obszarów o kluczowym znaczeniu i również dyktowane są naszymi wzorcami, a tylko w części, racjonalnymi wyborami.
Świadome i dojrzałe życie wiąże się ze zdolnością do spojrzenia na siebie wieloaspektowo
i wielopłaszczyznowo. Tego uczymy w Instytucie. Zachęcamy, aby życie było pełne, bogate, spójne, zgodne z osobistymi talentami i wyborami oraz przyjętym systemem wartości.
Kognitywistyka jest fascynująca, gdyż jest nauką praktyczną, pozwala przewidzieć trudności
i przeciwdziałać nieszczęściom, lecz przede wszystkim umożliwia zmianę schematów poznawczych, które kierują naszym życiem, na bardziej użyteczne z punktu widzenia jednostki.
Misja Bennewicz Instytutu Kognitywistyki
Misją Instytutu jest propagowanie podejścia kognitywistycznego (wieloaspektowego i holistycznego) w praktycznej, dostępnej formie, możliwej do zastosowania w życiu codziennym i zawodowym.
W Instytucie realizujemy praktyczne, narzędziowe podejście do kognitywistyki. Opieramy się zarówno na badaniach własnych jak i na osiągnięciach współczesnych placówek badawczych w tym obszarze, zajmujących się neurodydaktyką i neuroplastycznymi zdolnościami mózgu.
Naszym hasłem przewodnim jest stwierdzenie, że nie można nauczyć człowieka jazdy na rowerze opowiadając mu o nim. Trzeba go po prostu „wsadzić” na rower. To jedyny sposób, by poczuł i zrozumiał mechanikę tej szczególnej umiejętności, a potem nauczył się swobodnej jazdy. Podobnie ma się rzecz z innymi obszarami ludzkiego rozwoju. Potrzebny jest trening.
Dlatego korzystamy z narzędzi, metod i technik z zakresu coachingu, mentoringu, tutoringu, psychologii archetypalnej, transpersonalnej, integralnej, które stosujemy w programach szkoleniowych oraz kursach zawodowych. Ćwiczymy, doświadczamy, badamy, eksperymentujemy, gdyż jest to gwarancja wzrostu umiejętności, ale przede wszystkim elastyczności przy rozwiązywaniu życiowych dylematów.
Na podstawie rozlicznych badań i praktyk, stworzyliśmy nowe, autorskie, unikatowe podejście, czyli Psychologię Doświadczeń Subiektywnych (Psychology of Subjective Experiences PSE-PDS), która koncentruje swoją uwagę na indywidulanych, niepowtarzalnych doświadczeniach jednostki ludzkiej. Bliskie jest nam stwierdzenie – aby zrozumieć drugiego człowieka w jego złożoności trzeba zapomnieć całą psychologię i wraz z nim nauczyć się jej od nowa. Postępujemy tak za każdym razem, gdy pracujemy z nowym człowiekiem. Posiłkujemy się modelami i technikami, jedynie w celu poznania drugiej osoby, nie zaś aby umieścić jej sprawy i problemy w określonych, sztywnych ramach danej metody lub diagnozy. Podejście PDS-PSE przesyca wszelkie nasze działania.